Sen a odchudzanie

Odchudzanie to bardzo złożony proces. Wpływa na nie wiele czynników, od właściwej diety, uprawiania sportu po… sen. Krótki sen nie sprzyja traceniu zbędnych kalorii, jest wręcz przeciwnie.

Wpływ snu na odchudzanie

Wielokrotnie doświadczyliśmy tego, że niedobór snu, wpływał na cały nasz następny dzień. Oprócz zmęczenia atakował nas niepohamowany apetyt. Cokolwiek jedliśmy, nie czuliśmy sytości. Związane jest to z produkcją hormonu apetytu.

Hormony odpowiedzialne za głód

Noc to czas regeneracji organizmu. Najważniejsza jest tutaj faza snu głębokiego, kiedy to wydziela się hormon wzrostu GH. Stymuluje on odnowę komórek. Do tego jest potrzebna jednak energia, którą organizm czerpie z zapasów, np. tkanki tłuszczowej. Hormonami, które oddziałują za uczucie sytości i głodu są grelina i leptyna. Grelina produkowana jest w żołądku, a wydziela się, kiedy jest on pusty. Daje więc znać, że powinniśmy coś zjeść. Z kolei leptyna, produkowana w komórkach tłuszczowych w dużych ilościach, mówi o braku apetytu. Jej poziom we krwi jest proporcjonalny do ilości tłuszczu.

Zaburzenia snu

Kiedy cierpimy na zaburzenia snu lub śpimy zbyt krótko, hormony te działają niepoprawnie. U niewyspanych spada poziom leptyny, a wzrasta greliny. Taka osoba jest więc głodna nawet, jeśli wcześniej już coś zjadła. Musi więc jeść dużo więcej. Dzięki leptynie obniża się również poziom insuliny, jej nadmiar powoduje zwiększony apetyt, odkłada się również wtedy tkanka tłuszczowa.

Pamiętaj, kiedy Twój organizm jest wyspany, ma dużo więcej energii do działania. Łatwiej jest wtedy uprawiać sport, ale także odżywiać się z głową. Z powodzeniem można więc stwierdzić, że zdrowy sen zapewni Ci zdrowe życie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *