Racjonalne żywienie, pięć posiłków dziennie ?

Dietetycy prześcigają się w doniesieniach o tym, jak powinniśmy jeść. Jedni mówią, że człowiek musi zjeść 5 posiłków dziennie, inni, że to bzdura. Gdzie leży prawda?

5 posiłków dziennie – prawda czy fałsz?

Zasadę 5 posiłków dziennie ludzie utożsamiają z tym, że większa ilość posiłków powoduje sprawne działanie przemiany materii. Nie jest to do końca prawdziwe założenie. Nawet zwiększając liczbę posiłków, nie utracimy tkanki tłuszczowej, jeśli będą to posiłki byle-jakie. Poza tym, każdy ma inny styl życie i zjedzenie tylu posiłków może być trudne do wykonania.

Kontroluj spożywane posiłki

Z zasady 5 posiłków dziennie zapamiętaj jedną rzecz – jedz regularnie. Pilnuj godzin posiłków i trzymaj się ich. Kontroluj też spożywane kalorie. Planuj z rozwagą każdy posiłek, wybieraj również zdrowe, nieprzetworzone produkty. Te które zawierają zbyt dużo cukru, uzależniają nas i zmuszają do podjadania.

Jeśli uprawiasz sport

Kiedy trenujesz, koncepcja częstszego i mniej kalorycznego jedzenia może być przydatna, gdyż przed treningiem potrzebujesz jedynie lekkiego posiłku Gdy przyjmujesz węglowodany w mniejszych porcjach, lepiej uzupełnisz zapas glikogenu, potrzebnego do treningów.

Jaki powinien być odstęp pomiędzy posiłkami?

Tu również nie ma ustalonej reguły. 3 godzinny odstęp wcale nie jest musem. Wszystko zależy od jakości posiłku, jak i samego organizmu i jego przemiany materii. Jedz regularnie, nie doprowadzaj się przy tym do głodówek. Spada wtedy poziom glukozy we krwi i następuje osłabienie organizmu, a następnie łapczywe rzucenie się na jedzenie, które jest w pobliżu.

A co z jedzeniem po 18.00?

Kiedy prowadzisz aktywny styl życia i dużo trenujesz, pilnuj tego, by zjeść kolację po wieczornym treningu. Nie jedz jednak ciężkiego posiłku, bo w połączeniu ze snem, skutkować będzie zmęczeniem następnego dnia. Organizm zamiast wypocząć podczas snu, będzie trawić.

Ostatni posiłek 3 godziny przed snem?

Jeśli zjesz większą kolację, połóż się później spać, np. 3 godziny po posiłku. Jeśli natomiast zjadłaś coś lekkiego, nawet godzinny odstęp między kolacją a snem będzie wystarczający. Pamiętaj, spanie “o głodzie” nie jest dobrym rozwiązaniem.

Kontroluj spożywane przez siebie posiłki, a do wszelkich rad odnoś się w sposób indywidualny. Każdy organizm jest inny i potrzebuje czego innego do prawidłowego funkcjonowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *