Odżywiaj się sezonowo

Sekretem zdrowego wyglądu i smukłej sylwetki jest odżywianie się zgodne z rytmem pór roku. Powszechnie wiadomo, że powinno się spożywać jak najwięcej warzyw i owoców. Należy jednak pamiętać, żeby wybierać te, które dostępne są właśnie na straganach. Mamy wtedy pewność, że odżywiamy się tak, jak natura tego chciała.

Chodź na targowisko

Człowiek od wieków odżywiał się tym, co uzbierał. Dlatego jego codzienne menu zgodne było z rytmem pór roku. Dzięki dominacji międzynarodowych supermarketów i ich obecności prawie na każdym kroku, mamy dostęp do wszelkich produktów niemal przez cały rok. Nie ma się jednak z czego cieszyć. Wszelkie cytrusy czy banany przebyły długą drogę, aby dotrzeć na nasze stoły. Rosły w zupełnie innym klimacie, jakże odmiennym od tego, jaki panuje w Polsce. Powoduje to utratę ich cennych wartości odżywczych i smakowych. Wybierając produkty lokalne mamy pewność, że wyhodowane zostały w naszym kraju, przy okazji wspomagamy również rolnictwo. Chodźmy więc na targi jak najczęściej i rozkoszujmy się naturalnym smakiem produktów.

Dlaczego sezonowe odżywianie jest tak ważne?

Sezonowe odżywianie jest gwarantem urozmaiconej diety. Nasze menu z każdą porą roku się zmienia. Dostarczamy organizmowi te składniki odżywcze, których właśnie potrzebuje. Produkty sezonowe bogate są w witaminy, sole mineralne i inne związki biologicznie czynne, które dostarczają nam energii do życia. To właśnie w tym momencie, owoce czy warzywa są dla nas najbardziej wartościowe. Sezon na niektóre z nich jest bardzo krótki, powoduje to radosne oczekiwanie na kolejną porę roku i zdrowe “objadanie” się produktami, gdy stają się już dostępne.

Co jeść wiosną?

Gdy pierwsze promienie słońca zaczynają do nas docierać, a temperatury przyjemnie się podnoszą, mamy pewność, że nadchodzi wiosna. To czas, aby szczególnie zadbać o swój organizm i w lecie pochwalić się zgrabną, ale i zdrową sylwetką. Odwiedź pobliskie targowisko i zachwyć się mnogością dostępnych tam świeżych warzyw i owoców.

Jednym z najwspanialszych wiosennych warzyw są szparagi. Sezon na nie rozpoczyna się w maju i trwa jedynie kilka tygodni. Szparagi znane od wieków jako afrodyzjaki, spożywane są chętnie podczas romantycznych kolacji. Poza tym zapobiegają w powstawaniu nowotworów, wspomagają odchudzanie i dostarczają niezbędnych składników odżywczych dla pań karmiących piersią. Na rynku dostępne są szparagi zielone i białe, te drugie to niezawodny składnik sałatek i kremowych zup, zielone zaś smakują najlepiej jako dodatek do jajek na miękko.

Wiosna to zdecydowanie rzodkiewkowy sezon. Te drobne warzywa bogate są w potas, niezbędny dla osób chorujących na nadciśnienie oraz siarkę, dobrą na wypadające włosy i łamiące się paznokcie. Rzodkiewki skutecznie pobudzają również apetyt. Przygotuj z nich smaczną sałatkę, a liście rzodkiewki wykorzystaj do aromatycznego pesto.

Na wiosennych straganach króluje również botwinka. Młode buraczki spożywane wraz z łodygami i liśćmi polecane są tym, którzy cierpią na anemię  i pragną wzmocnić swój organizm. Wykorzystaj je do zrobienia aromatycznej zupy botwinkowej.

Jedz jak najwięcej nowalijek i buduj swoje zdrowie zgodnie z życiodajnym cyklem, a młodość i energia zostaną z Tobą na długo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *