Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Na słowo dieta przychodzą nam nie zbyt miłe skojarzenia. Zazwyczaj myślimy o liczeniu kalorii, ograniczaniu tłuszczy i rezygnowaniu z wielu ulubionych produktów. Nie w diecie ketogenicznej, która jest dość świeżym spojrzeniem na tematykę odchudzania i dbania o zdrowie.

Dieta ketogeniczna to jedna z diet niskowęglowodanowych i wysokotłuszczowych. Polega ona na doprowadzeniu organizmu do stanu „ketozy”, czyli w wyniku ograniczenia węglowodanów ciało magazynuje w sobie ketony, które pomagają spalić rezerwy tłuszczu. Taka dieta pozwala na szybkie obniżenie poziomu cukru we krwi oraz insuliny. Ważne jest, aby w tym czasie jeść dużo zielonych warzyw, żeby nasz mózg mógł prawidłowo funkcjonować.

Dieta ketogeniczna jest wskazana przy leczeniu rożnych schorzeń i chorób. Przede wszystkim swoje zastosowanie może znaleźć w leczeniu cukrzycy oraz stanów przedcukrzycowych. Badania wskazują, że dieta ketogeniczna jest w stanie poprawić wrażliwość na insulinę do 75%. W trakcie eksperymentu niektóre osoby z cukrzycą typu 2 po zakończeniu tej diety całkowicie odstawiły leki.

Dieta ketogenicza posiada różne wariaty i dzieli się na 4 podstawowe typy:

Standardowa dieta ketogeniczna – polega na niskiej zawartości węglowodanów, białka i umiarkowanej ilości tłuszczów.
Cykliczna dieta ketogeniczna – rodzaj diety gdzie dni spożycia węglowodanów przeplatają się z dniami o wysokim spożyciu węglowodanów. Stosunek dni to 5 do 2 gdzie przez większa ilość tygodnia ograniczamy węglowodany.
Ukierunkowana dieta ketogeniczna – stosuje się ją zazwyczaj u sportowców i polega na dodawaniu węglowodanów do posiłku przed treningiem, jak i po nim.
Wysokobiałkowa dieta ketogeniczna – jest podobna do standardowej diety, ale w posiłkach jest zwarta większa ilość białka, zazwyczaj do 35%.

Dietetycy zazwyczaj preferują dietę standardową oraz wysokobiałkowa, ponieważ nie wymaga aż tak dużej wiedzy na temat odżywiania oraz jest łatwiejsza w kontrolowaniu. Ten rodzaj odżywiania jest wskazany dla osób, które chcą zgubić tkankę tłuszczowa oraz uniknąć wszelakich chorób związanych z otyłością. Dużym plusem takiej diety jest jej obfitość, z pewnością w jej czasie nie będziemy głodni, ale to nie znaczy, że nie wymaga od nas samokontroli i zaparcia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *