Dieta Dukana – skutecznie i zdrowo

Dieta ułożona przez francuskiego lekarza, doktora Pierra Dukana jest z jedną z najpopularniejszych i najchętniej stosowanych diet na świecie. Opiera się głównie na jedzeniu produktów proteinowych i ograniczeniu tłuszczów i węglowodanów. Skierowana jest do osób zdrowych, walczących z otyłością i nadwagą.

Z założenia nie ma być dietą bardzo restrykcyjną, pozwala zachować sytość, na upragnione efekty trzeba więc poczekać trochę dłużej. Ze względu na dominację protein, dieta Dukana budzi wiele kontrowersji i zawiera szereg przeciwwskazań. Nie powinny stosować jej osoby cierpiące na jakiekolwiek choroby nerek i wątroby, cukrzyce i dnę moczanową, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz młodzież w wieku dojrzewania. Dieta ta jest także uboga w witaminy.

Dieta Dukana składa się z 4 faz.

Faza 1. Atak

Okres jej trwania to od 2 do maksymalnie 10 dni, ustalamy go sami, w zależności od tego, ile zamierzamy schudnąć. Ilość spożywanego jedzenia również zależy od nas, jednak zaleca się jeść nie więcej niż do zaspokojenia głodu. Dozwolone są wyłącznie produkty stricte białkowe, takie jak: chudy nabiał, mięsa, ryby itp. Atak to faza najbardziej wymagająca, ale jak to zwykle bywa na początku odchudzania, pozwala zrzucić najwięcej zbędnych kilogramów.

Faza 2. Naprzemienna

Przez 1 dzień spożywamy produkty białkowe, w 2 dołączamy do nich warzywa np. pomidory, szpinak, kapusta, ogórki, marchew itp. I tak na przemian, do czasu, aż uzyskamy wymarzoną sylwetkę. Można stosować też system 5 dniowy, czyli 5 dni produktów białkowych, po czym 5 dni produktów białkowych i warzyw.

Faza 3. Utrwalanie

Obok protein i warzyw zaczynamy powoli wprowadzać do diety węglowodany np. pod postacią pieczywa oraz owoce (1 porcja na dzień). Faza ta ma na celu utrwalenie efektów uzyskanych w 2 poprzednich. Jej długość zależy od tego, ile kilogramów zrzuciliśmy, 1 kg powinno się utrwalać przez około 10 dni.

Faza 4. Stabilizacja

Etap ten może trwać nawet do końca życia. Wzbogacamy dietę o pozostałe rodzaje produktów, przy czym w jeden, dowolnie wybrany dzień tygodnia, jemy tylko te proteinowe. Dodatkowym, zalecanym ograniczeniem jest unikanie cukru i słodyczy.

Podczas diety nie wolno zapominać o piciu wody mineralnej niegazowanej, minimum 1,5 litra! Ponadto rezultaty będą dużo lepsze, jeśli dodatkowo zastosujemy wysiłek fizyczny.

Dieta Dukana jest, szczególnie na początku, odrobinę monotonna i może zachwiać prawidłową strukturę substancji odżywczych, jakie powinny być dostarczane organizmowi. Decyzja o jej podjęciu powinna być zatem gruntowanie przemyślana.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *