Dieta bogatoresztkowa dla zdrowych jelit

Dieta bogatoresztkowa (wysokobłonnikowa) szczególnie polecana jest osobom, które cierpią na zaparcia i problemy z jelitami. Korzystna jest również dla zdrowia większości z nas. Poznajcie więc zalety diety bezresztkowej.

Czym charakteryzuje się dieta bezresztkowa?

Osoby odżywiające się w ten sposób muszą spożywać większe ilości błonnika pokarmowego i pozostałych polisacharydów roślinnych, które nie są trawione w przewodzie pokarmowym. W podstawowej diecie spożywa się do 40 gramów polisacharydów, w diecie wysokobłonnikowej prawie dwa razy tyle.

Co wolno, a czego nie wolno jeść?

W swoim codziennym jadłospisie należy uwzględnić zwłaszcza ciemne pieczywo, brązowy ryż, grube kasze, razowe makarony, płatki owsiane, otręby. Zalecane są również suszone, ale i świeże owoce oraz warzywa. Bogatoresztkowa dieta powinna być również uzupełniana o rośliny strączkowe, które są niskokaloryczne.

Należy jednak pamiętać, żeby nie rozgotowywać kasz, ryżu oraz makaronów i zachować je al dente. Gdy gotowane są zbyt długo, wytraca się z nich cenny dla tej diety błonnik oraz pozostałe składniki odżywcze.

Zrezygnuj z niezdrowych tłuszczy

Posiłki powinny zawierać jedynie niewielką ilość tłuszczu. Wybieraj więc chude wędliny i sery. Ogranicz liczbę spożywanych jajek. Nie smaż produktów, lecz piecz je w piekarniku lub gotuj na parze.

Słodycze są Twoim wrogiem

Zrezygnuj z podjadania, nie spożywaj cukru i słodyczy, ale i wysokoprzetworzonych produktów, słodkich napojów i deserów. Jako przekąski służyć Ci mogą słodkie owoce i chrupiące warzywa.

Zioła dobre dla zdrowia

Pij dużo płynów, najlepiej ziołowych herbatek, które regulują proces trawienia.

Dla kogo dobra jest dieta bogatoresztkowa?

Dietę tę powinny rozważać osoby, które cierpią na zaparcia i choroby jelit, jak zespół jelita drażliwego, a nawet rak jelita grubego. Dzięki stosowaniu tej diety, ograniczysz ryzyko zachorowania na cukrzycę czy miażdżycę. Zrzucić możesz również zbędne kilogramy, w końcu dostarczasz organizmowi same dobre składniki. Jeśli jednak cierpisz na ostre stany zapalne trzustki, żołądka, jelit czy drug żółciowych lub zdiagnozowano u Ciebie nieżyt przewodu pokarmowego albo wrzody, musisz zrezygnować z tego sposobu odżywiania się.

Wysokobłonnikowa dieta pomoże Ci uregulować proces trawienia, pamiętaj jednak, że należy wprowadzać ją stopniowo. Organizm może bowiem reagować na zbyt dużą ilość błonnika biegunką.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *