Czy ziemniaki są tuczące?

Ziemniaki to jedne z podstawowych warzyw rodzimej kuchni. Goszczą chyba na wszystkich polskich stołach. Przeciętny Polak w ciągu roku zjada ponad 100kg ziemniaków. Utarło się, że ziemniaki są niezwykle tuczące. Dlatego rezygnuje się z ich spożywania niemal w każdej diecie. Czy jednak ta opinia nie jest przesadzona?

Fakty o ziemniakach

Wbrew pozorom, ziemniaki zawierają dużo cennych składników. Przede wszystkim są to witaminy A, B1, B2, B3, B6 i C. Ta ostatnia gwarantuje odporność organizmu. Spożycie 200g ziemniaków pokryje połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Z kolei witamina B6 daje naszemu organizmowi odporność. Potas zawarty w ziemniakach zapobiega nadciśnieniu i reguluje gospodarkę wodną w organizmie. Błonnik zaś wpływa na dobrą przemianę materii. Ponadto w ziemniakach zawarte są również wapń, fosfor, magnez i żelazo, które dzięki dużej zawartości witaminy C jest dobrze wchłaniane.

Zalety ziemniaków

Nie możemy zaprzeczyć temu, że ziemniaki mają wysoki indeks glikemiczny i posiadają wiele węglowodanów.  Jednakże są one lekkostrawne, to także dobre źródło energii, gdyż zjedzona porcja ziemniaków daje uczucie sytości. Są również źródłem dobrze przyswajalnego białka, a ponadto świetnie komponują się z niemal każdym obiadem.

Najzdrowsze i najmniej kaloryczne są młode ziemniaki. Po zebraniu zawierają nawet ok. 80% wody. Warto gotować je w mundurkach,  nie tracą wtedy witaminy C i B. Pamiętaj, aby nie rozgotowywać warzyw, gdyż ulatniają się wtedy ich cenne właściwości. Ziemniaki, które są dłużej gotowane zawierają węglowodany, które rozpadają się na cukry proste. Powoduje to wzrost glukozy we krwi, co wiąże się niestety z szybkim odkładaniem się tkanki tłuszczowej. Najlepiej gotować ziemniaki na parze lub piec w piekarniku, bez tłuszczu. 100g ziemniaków to tylko 77kcal!

Ziemniaczane mity

Ziemniaki kojarzą się głównie z ciężkostrawnymi i kalorycznymi dodatkami, którymi je okraszamy, czyli skwarkami, sosami i masłem. 160g ziemniaków z masłem to już 200kcal. Puree ziemniaczane ze śmietaną jest kolejnym kalorycznym daniem, to aż 170kcaal. Jeśli zapragniesz zjeść frytki raz na jakiś czas, nic złego się nie stanie, o ile samodzielnie upieczesz je w wersji beztłuszczowej.

Widzisz więc, że ziemniaki mogą być częścią Twojej diety. Pamiętaj jednak, by spożywać je z umiarem, Twoje codzienne menu powinno być urozmaicone. Same ziemniaki przygotowuj w odpowiedni sposób, a będą dostarczały Ci cennych właściwości odżywczych.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *