Chia – małe nasionka, wielka siła

Szałwia hiszpańska, znana powszechnie jako nasiona chia, staje się coraz bardziej popularna w Europie, od kiedy w 2009 roku została zatwierdzona przez Unię Europejską jako produkt spożywczy. Wszystko ze względu na niesamowite właściwości odżywcze jakie posiadają. Te niepozorne nasionka to prawdziwa bomba dobroci.

Geneza

Nasiona chia pochodzą z Ameryki Południowej i Środkowej (stosowano je głównie w Meksyku), gdzie ich wartości były doceniane już w czasach Azteków i Majów, stanowiły źródło ich energii w czasie bitw. Słowo „chia” w języku tych drugich oznacza siłę.

Wartości odżywcze

Nasiona chia są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych Omega 3 (zawierają go nawet więcej niż łosoś) i Omega 6, mających duży wpływ na koncentrację, funkcjonowanie mózgu, wzroku czy układu odpornościowego. Zawierają duże ilości błonnika, który jest w szczególności ważny dla osób stosujących dietę odchudzającą, gdyż zwiększa uczucie sytości oraz poprawia pracę jelit. Są bogate w wapń – 100g nasion zaspokoi ponad połowę dziennej dawki. Będą idealne dla diabetyków, gdyż spowalniają wchłanianie cukrów prostych oraz dla osób cierpiących z powodu celiaklii, ponieważ nie zawierają glutenu. Oprócz tego znajdziemy w nich przeciwutleniacze, dużą porcję witamin E, B1, minerałów, fosforu i magnezu.

Chia w jadłospisie

Obok bogactwa wartości odżywczych nasiona chia posiadają inną ważną cechę: bardzo łatwo włączyć je do diety. Mogą być dodane do mnóstwa posiłków: sałatek, musli, owsianek, puddingów koktajli, dań obiadowych, mogą być także użyte do wypieków słodkich i wytrawnych lub jedzone jako przekąska. Nasiona chłoną ogromne ilości wody, około 9 razy tyle ile ważą, dzięki czemu można użyć ich do zagęszczenia potraw takich jak zupy, sosy. Mogą być spożywane zarówno na sucho, jak i po namoczeniu. Jednak namoczenie pozwala uwolnić z nich więcej właściwości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *