Anemia – jak z nią walczyć

Anemia to choroba powstająca w głównej mierze w wyniku złych nawyków żywieniowych. Powodują ją źle dobrane diety i niedostarczanie organizmowi odpowiednich składników odżywczych. Przeczytaj kilka moich porad żywieniowych, aby dowiedzieć się, jak ją pokonać.

Czym jest niedokrwistość?

Anemia, inaczej zwana niedokrwistością, związana jest z niedostateczną ilością czerwonych ciałek (erytrocytów) lub zbyt małym stężeniem hemoglobiny. Hemoglobina odpowiedzialna jest za przenoszenie tlenu do narządów i komórek, jest więc niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Anemia groźna jest szczególnie dla mózgu i serca, które nie mogą pozostawać niedotlenione. Choroba ta wiąże się również z niedoborem żelaza lub nieprzyswajaniem tego pierwiastka przez organizm. Niedobór witaminy B12 (ze względu na jej złe przyswajanie lub braki w diecie) także wpływa na podatność na anemię.

Rozpoznanie anemii

Niedokrwistość dotyka najczęściej kobiety, a zwłaszcza te w ciąży, które potrzebują aż 26 mg żelaza dziennie. Chorują na nią również osoby na diecie wegetariańskiej i wegańskiej, ze względu za niedostarczanie organizmowi produktów pochodzenia zwierzęcego, które zawierają najwięcej żelaza. U osób tych anemia objawia się przemęczeniem, sennością, problemami z koncentracją, a nawet depresją. Utrudnione są wszelkie ćwiczenia fizyczne ze względu na spadek energii. Skóra osób cierpiących na anemię jest blada, łatwo się przesusza. Włosy są łamliwe, wypadają.

Jak pokonać anemię?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Należy jeść produkty bogate w żelazo. Przyswajalność żelaza pochodzenia roślinnego jest śladowa. Natomiast żelazo pochodzenia zwierzęcego przyswajane jest aż w 30%. W diecie anemików niezbędne jest więc mięso, a zwłaszcza wątróbka wieprzowa i wołowina, które zawierają żelazo hemowe, z łatwością przyswajane przez organizm.

Posiłki warto uzupełniać o warzywa zawierające żelazo, czyli szpinak, jarmuż, natkę pietruszki i paprykę. Przygotowuj zielone koktajle z sokiem z cytryny, czyli źródłem witaminy C, która pomaga wchłaniać żelazo. Nie zapominaj o bogatych w żelazo burakach i marchwi, a także strączkach. Dzień zaczynaj od szklanki kakao, która dodatkowo dostarczy organizmowi magnezu.

Anemiku uważaj na…

Anemicy nie powinni spożywać zbyt dużej ilości otrębów i brązowego ryżu, które opóźniają przyswajanie żelaza. Podobnie działa również kawa i herbata, którymi nie powinno rozpoczynać się dnia. Jeśli musisz pić kawę, dodaj do niej mleka, które złagodzi jej negatywne działanie. Nie łącz tych napojów z bogatymi w żelazo produktami, gdyż Twoje wysiłki pójdą na marne.

Istnieje wiele preparatów odpowiednich dla anemików, które dostarczą im żelaza oraz kwasu foliowego, jednak lepiej jest na początek spróbować zmienić złe nawyki żywieniowe, stworzyć zupełnie nowy jadłospis. I co ważne, należy regularnie robić badania krwi, aby sprawdzać czy żelazo dobrze wchłania się do organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *