10 zasad zdrowego odżywiania

Każdy z nas wie, że zdrowe i racjonalne odżywianie ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Informacje na temat tego, co ograniczyć w naszej diecie, czego jeść więcej, a
czego mniej jest tak dużo, że często czujemy się przytłoczeni, nie wiemy od czego
zacząć. Poniżej znajdziecie 10 wskazówek, które pomogą Wam spokojnie, krok po kroku
i bez wielkich wyrzeczeń wprowadzić pozytywne i zdrowe zmiany do waszej diety. Nie
będzie to trudne, a efekty, które odczujecie na pewno utwierdzą Was w przekonaniu, że

1. Jedz regularnie

Nasz organizm lubi, kiedy dostarczamy mu jedzenie o określonych porach. Pamiętajmy o
tym, żeby w ciągu dnia spożywać trzy większe posiłki (śniadanie, obiad i kolację) oraz
dwa mniejsze (II śniadanie, podwieczorek). Jedzenie w różnych odstępach czasowych
sprawi, że organizm nie będzie wiedział, kiedy zostanie dostarczony mu kolejny posiłek,
więc zacznie magazynować substancje zapasowe.

2. Pij dużo płynów

Napoje gazowane nie ugaszą naszego pragnienia, a wysoka zawartość cukrów sprawi,
że nasza waga wzrośnie. Zamieńmy słodzone soki i napoje na wodę. Jeśli nie jesteś w
stanie przyzwyczaić się do jej smaku, dodaj kilka plastrów cytryny i świeże listki mięty.
Otrzymamy smaczny, orzeźwiający napój, który będzie o wiele lepszy niż te dostępne w
sklepach. W zimne, jesienne wieczory zamiast po czarną, sięgajmy po zieloną herbatę.
Picie kilku filiżanek zielonej herbaty przyśpieszy naszą przemianę materii.

3. Zachowaj umiar

Przejście na dietę nie oznacza zrezygnowania ze wszystkiego, co do tej pory jedliśmy.
Takie zachowanie przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego. Wszystko jest dla ludzi,
ale w rozsądnych ilościach. Na początek wyznaczmy sobie jeden dzień w tygodniu, w
którym możemy zjeść coś słodkiego, ale niech to nie będzie ogromna paczka ciasteczek.
Spróbujmy przygotować coś w domu. Oprócz satysfakcji z przygotowania czegoś
pysznego, zagwarantuje to nam poczucie pewności tego, że wiemy co jemy.

4. Zadbaj o wygląd potraw

Jedzenie powinno kojarzyć się nam z czymś przyjemnym. Zadbajmy o to, żeby nasze
posiłki były też miłe dla naszego oka. Spróbujmy swoich sił jako dekoratorzy potraw, to
zdecydowanie sprawi, że jedzenie dostarczy nam nie tylko uczucia zaspokojenia głodu.

5. Zamień fast­foody na ich zdrowe odpowiedniki

Wszyscy uwielbiamy hamburgery, pizze i inne rzeczy, które nie są zbyt dobre dla naszej
figury. Spróbuj stworzyć ich zdrowsze wersje w domu. Gwarantuję, że będą równie
smaczne, a może nawet i smaczniejsze niż to, co serwują w restauracjach. Dodatkowym
plusem będzie to, że na takie wykonane w domu potrawy wydamy zdecydowanie mniej
pieniędzy niż w restauracjach.

6. Unikaj soli

Często solimy potrawy odruchowo, nie do końca będąc świadomi tego, co robimy. Na
rynku jest dostępnych tak wiele różnych ziół, korzystajmy z tego! Bazylia, tymianek,
rozmaryn i wiele, wiele innych. Sprawdź, jakie pasują do danej potrawy, mięsa, które
chcesz przygotować i spróbuj. Zioła sprawią, że Twój obiad będzie zupełnie inny,
smaczniejszy, a przede wszystkim, zdrowszy, niż te, które jadłaś do tej pory.

7. Kupuj z głową

Często wydaje nam się, że to co kupujemy jest dobre i zdrowe, jednak kiedy dokładniej
przeanalizujemy skład, okazuje się, że jest zupełnie inaczej. Dlatego musimy przykładać
dużą uwagę do tego, co kupujemy. Czytajmy etykiety, sprawdzajmy składy. Jeśli chcesz
kupić warzywa, zamiast hipermarketu, wybierz rynek i sprawdzonego sprzedawcę, który
ma produkty z własnej uprawy, lub od regionalnych dostawców.

8. Dbaj o różnorodność posiłków

Każdemu spożywanie tych samych posiłków w końcu się znudzi. Dlatego bardzo ważne
jest, żeby dbać o to, aby były one różnorodne. Istotne jest to również dlatego, że
spożywanie różnych rodzajów mięsa, warzyw i owoców, dostarczy nam odpowienich
składników mineralnych, których nie da się w pełni uzupełnić nawet najlepszymi

9. Spożywaj dużo warzyw i owoców

Warzywa i owoce to najlepsze źródło witamin i wspomnianych wcześniej składników
mineralnych. Są one również bardzo dobre, a owoce to świetna alternatywa dla słodyczy.

10. Unikaj alkoholu i papierosów

O złym wpływie alkoholu i papierosów na nasze zdrowie nie trzeba nikogo przekonywać.
O ile lampka wina do obiadu nie zrobi nam krzywdy, to wypicie całej butelki już tak. Każdy
z nas chociaż raz w życiu cierpiał na kaca i na własnej skórze przekonał się o
destrukcyjnym wpływie używek na nasz organizm. Warto bardzo dokładnie zastanowić
się nad tym czy palenie papierosów i spożywanie alkoholu ma jakiekolwiek plusy i
spróbować pozbyć się uciążliwego nałogu na dobre.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *